تجهیزات فست فود و رستوران و تاثیرآن روی کیفیت غذا

آشپزخانه رستوران فست فود جایی است که منوی شما در آن متولد می‌شود و باید مثل یک ماشین کار کند.

آشپزخانه از بخش های متفاوتی تشکیل شده است که همه با هم باید  پس لازم است که اطمینان حاصل کنید آشپزخانه فست فود شما مجهز به تمام وسایل مورد نیاز شماست و به طور مرتب از آنها به خوبی نگهداری می شود. یک غذای با کیفیت و خوشمزه با مواد اولیه کاملا مرغوب و تجهیزات مدرن به روز و با کیفیت تولید می شود.

مهمترین وسایل و تجهیزات فست فود و رستوران

ظروف و تجهیزات نگهداری مواد اولیه

ظروف لیتری پلاستیکی در اندازه های متنوع یکی از اولین لوازم مورد نیاز آشپزخانه فست فود است. زیرا مواد اولیه‌ای که خریداری کرده اید را پس از شستشو و خرد کردن باید در ظرف های بهداشتی خاصی نگهداری کنید. ظروف دیگری از جمله قابلمه و ماهی‌تابه و دیگر ابزار آلات برای کار نیاز خواهید داشت، که اگر اجناس مرغوبی تهیه کنید قطعاً عمر بالاتری خواهند داشت. خردکن ها و پوست‌کن ها نیز از ابزارآلات ضروری برای تهیه‌ی غذای فست فودی هستند.

ماشین ظرف‌شویی یا ظروف یکبار مصرف؟

یکی از مهمترین تجهیزات رستوران فست فود ماشین ظرفشویی است. شما می توانید از ظروف یکبار مصرف نیز استفاده کنید. اما این روزها خیلی از افراد از ظروف یکبار مصرف استفاده نمی‌کنند و به دلیل حمایت از محیط زیست ترجیح می‌دهند در رستوران هایی غذا بخورند که از ظروف قابل شستشو استفاده می کنند. حال انتخاب با شماست، زیرا خرید ظروف یکبار مصرف نیز ماهانه هزینه زیادی در بر میگیرد.

قفسه

قفسه های ذخیره سازی یکی از مهمترین وسایل یک آشپزخانه است. وسایلی که بیشتر استفاده می شوند در قفسه های پایین تر و لوازمی که کمتر از آنها استفاده می کنید را در طبقه‌های بالاتر قرار دهید. و آنها را طوری بچینید که دسترسی به آنها درتایم شلوغی به راحتی امکان‌پذیر باشد.

یخچال و تجهیزات برودتی

تمام آشپزخانه های صنعتی به یخچال و خنک کننده نیاز دارند. بدون یخچال نمی توانید مواد اولیه را تازه و آماده نگه دارید. یخچال و فریزر ها برای مدیریت موجودی مواد اولیه نیز بسیار مهم هستند. زیرا خرید ۳۰۰ استیک و فریز کردن آن ها نسبت به خرید روزانه ۱۰ استیک بسیار مقرون به صرفه تر است. هیچ گاه از وسایل آشپزخانه منزل برای آشپزخانه صنعتی هرچند کوچک استفاده نکنید. شما باید به دنبال تجهیزات برودتی حرفه ای برای رستوران و فست فود خود باشید. زیرا تعداد دفعاتی که درب یک یخچال در رستوران باز و بسته می شود بسیار بیشتر از یخچال منزل است. همچنین تجهیزات برودتی رستوران باید طبقه های مختلف با درجه های مختلف برای نگهداری مواد اولیه متفاوت داشته باشد؛ مثلاً سالادها، سس ها، گوشت، مرغ و مواد پروتئینی دیگر.

تجهیزات پخت و پز فست فود

پس از خرید مواد اولیه و جا دادن آن‌ها در یخچال، حال نوبت می‌رسد به مهم ترین مرحله! یعنی شروع پخت و پز. تجهیزات پخت و پز و سرخ کردن یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در فست فود هاست که تاثیر مستقیم روی کیفیت غذا دارد. جدای از مهارت آشپز ابزار کار مسئله‌ی مهمی است. چرا که اگر غذای شما به خوبی طبخ نشده باشد یا بیش از حد حرارت ببیند از کیفیت پایینی برخوردار خواهد بود.

امروزه مشتریان رستوران‌های فست فود نسبت به کیفیت غذا حساس‌تر شده‌اند. این مسئله را در رستوران های زیادی می بینیم که اگر مشتری احساس کند کیفیت غذایش در حد استاندارد هایش نیست به سرعت آن را مرجوع می کند. پس اگر می‌خواهید با چنین صحنه هایی کمتر روبرو شوید باید از تجهیزات مدرن تری استفاده کنید. و البته طرز استفاده از آنها را به درستی به کارکنان خود آموزش دهید. بدین ترتیب کیفیت غذای شما پس از مدت ها مثل روز اول عالی باقی می ماند و همه مشتریان نیز از شما راضی خواهند بود.

از تجهیزات پخت و پز مدرن برای پخت برگر و ساندویچ می‌توان به گریل، اجاق گاز ۴ شعله و توستر نان اشاره کرد. برای خط تولید مرغ سوخاری نیز به سرخ کن های مدرن و با کیفیت که می توانند با روغن کمتر محصول بهتری را تحویل دهند نیاز خواهید داشت. برای تولید مرغ سوخاری می توانید از سرخ کن هنی پنی استفاده کنید.

کابینت آشپزخانه‌ی صنعتی

معمولا آشپزخانه های صنعتی از کابینت های استنلس استیل استفاده می کنند. زیرا متریال استنلس استیل ضد زنگ و ضد خوردگی بوده و قابلیت کشت میکروب و باکتری روی آن وجود ندارد. به همین دلیل در مکان های حساس و تمیز مانند بخش های بیمارستانی، دارویی و البته آشپزخانه های صنعتی از این متریال استفاده می شود. همچنین فرها و اجاق ها و فضاهای اطراف آن از استنلس استیل تشکیل شده‌اند. زیرا تمیز کردن و پاک کردن این متریال از روغن و لکه ها کار بسیار ساده ای است و با یک نظافت دوره ای ساده پس از سال های سال مثل روز اول تمیز، براق و زیبا باقی می ماند.

دکوراسیون داخلی فست فود

برای دکوراسیون داخلی فست فود معمولاً از میز و صندلی فست فود یا کاناپه فست فود با متریال های قابل شستشو و تمیز کردن استفاده می شود. اگر می خواهید میز و صندلی رستورانی نرم و راحت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از صندلی مبلی رستوران با روکش چرمی استفاده کنید، تا تمیز کردن سطح آن ساده تر باشد. زیرا امکان ریخته شدن غذا یا سس روی پارچه آن وجود دارد و اگر به صورت دوره ای تمیز نشود تصویر بدی از رستوران شما به جا خواهد گذاشت.

نورپردازی فست فود در زیبا کردن طراحی داخلی فست فود تاثیر بسزایی می گذارد. هنگامی که مشتری ها منتظر آماده شدن غذای خود هستند مدام به دکوراسیون اطراف خود خیره می شوند و اگر در محیط زیبایی نشسته باشند گذر زمان را احساس نمی کنند. با ایجاد خاطره ای خوش از غذاخوردن در یک رستوران فست فود زیبا برای مشتریان خود، شانس معرفی شدن به گستره‌ی افراد بسیار زیادی را خواهید داشت.

09126610672