اهمیت نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

اهمیت نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت غذای عرضه شده دارد. دستگاه های فرسوده یا آسیب دیده، اصلا گزینه مناسبی برای چنین مراکزی نیستند و حتی موجب تغییر طعم و کیفیت غذا می شوند. تجهیزات رستوران یا آشپزخانه شما باید سالم و سرپا باشند تا بتوانید با آنها غذای با کیفیت به مشتریان خود تحویل داده و رضایت آنها را جلب کنید. در این مقاله می خواهیم راجع به اهمیت نگهداری تجهیزات آشپزخانه و رستوران و نحوه انجام این کار با شما صحبت کنیم. همچنین نکات کاربردی را پیرامون چگونگی تعمیر و سرویس تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شما عزیزان ارائه می کنیم.

روش نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

با توجه به اهمیت نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی ، جهت استفاده بهتر و طول عمر بیشتر تجهیزات حتما به نکات زیر توجه کنید :

  1.  از دستگاه طبق نحوه استفاده ای که در دفترچه راهنما قید شده است و یا کارشناس به شما آموزش می دهد استفاده کنید .
  2. در صورت نیاز به آموزش مجدد ، حتما هماهنگی لازم را با شرکت تولید کننده یا فروشنده انجام دهید .
  3. تا زمانی که از دانش و اطلاعات خود از شیوه عملکرد تجهیزات اطمینان پیدا نکرده اید ، به روش ابداعی یا با تکیه بر دانش قبلی خود ، از دستگاه استفاده نکنید . مثلا ماشین ظرفشویی صنعتی بعد از نصب نیاز به آموزش دارد . به دلیل گران بودن این کالا ، بهتر است قبل از استفاده حتما آموزش های لازم را ببینید .
  4. در صورت بروز کوچکترین مشکل در تجهیزات حتما آن را عیب یابی کنید .
  5. در اسرع وقت به تعمیر تجهیزاتی که درست کار نمی کنند ، بپردازید.
  6. هر چند وقت یکبار قطعات مصرفی دستگاه را عوض کنید . مثلا در تجهیزات گرمایشی مانند گرمخانه غذا ، المنت قطعه مصرفی محسوب می شوند و بعد از گذشت چند سال نیاز به تعویض دارد .
  7. بازدید و بازرسی دوره ای تجهیزات باعث پی بردن به موقع به مشکلات و مانع از بروز آسیب های جدی تر به دستگاه می شود .
  8. تمیز کردن تجهیزات ، پاک کردن آن ها از مواد غذایی ، ذرات زنگ زدگی و چربی های جمع شده نیز در طولانی شدن عمر دستگاه موثر است .

نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران چه مزایایی دارد؟

کاهش هزینه ها

اگر یک برنامه منظم برای نگهداری و سرویس تجهیزات رستوران داشته باشید، به میزان قابل توجهی در هزینه هایتان صرفه جویی خواهید کرد. به این دلیل که هرچه تجهیزات سالم تر باشند، مصرف برق آنها نیز کمتر است و لازم نیست مدام هزینه تعمیرات آنها را پرداخت کنید.

کیفیت بالاتر غذا و خدمات بهتر

وقتی که تجهیزات رستوران شما به خوبی عمل کنند، کیفیت غذاهایی که با آنها طبخ می کنید هم بیشتر خواهد بود. بنابراین سرویس دهی بهتری به مشتریان دارید که خود بهترین تبلیغ محسوب می شود.

برنامه سرویس تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

کتابچه راهنمای تجهیزات را بخوانید

معمولا بسیاری از تجهیزات رستوران نیازهای مراقبتی و جابه جایی خاص خود را دارند. این نکات در دفترچه راهنمای دستگاه ها ذکر شده اند و بهتر است آنها را با دقت مطالعه کنید. به این ترتیب می دانید که مثلا برای تمیز کردن یا جابجایی اجاق گاز صنعتی باید به چه شکلی عمل کنید.
تجهیزات را تمیز و ضدعفونی کنید

اقدام موثر دیگر که باید آن را در برنامه ریزی خود برای نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران جای دهید، تمیز و ضد عفونی کردن این دستگاه هاست. باید مرتب دستگاه های مختلف را تمیز کنید تا ذرات مواد غذایی، آهک و زنگزدگی دستگاهها از بین بروند. توجه داشته باشید که این ذرات ممکن است باعث خرابی دستگاه ها و افت کیفیت غذاها شوند.

تجهیزات خراب را تعمیر کنید

تجهیزات رستوران و اجزای آنها پس از سالها استفاده فرسوده می شوند. در این شرایط دستگاه به درستی کار نکرده و مشکلاتی دارد که ممکن است بر نوع و کیفیت تهیه غذاها هم تاثیر منفی بگذارند. بنابراین باید تجهیزات آسیب دیده را تعمیر کنید تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود. یخچال، اجاق گاز، اسلایدر و تمام تجهیزات باید توسط سرویس کارهای ماهر بررسی شده و در صورت نیاز، تعمیر گردند. اگر دستگاه ها را به موقع تعمیر کنید می توانید برای مدت بیشتری از آنها استفاده کرده و ناچار به خرید تجهیزات جدید نشوید. البته اگر عملکرد تجهیزات آشپزخانه صنعتی شما به گونه ای است که روی کیفیت غذاها تاثیر منفی می گذارد، حتما به فکر خرید نمونه های جدید و سالم باشید.

عوامل بروز مشکل در تجهیزات آشپزخانه صنعتی

گاها برخی از مشکلاتی که در تجهیزات رستوران و فست فود ایجاد می شود به دلیل بی توجهی و غفلت هایی اتفاق می افتد که به راحتی قابل کنترل کردن است . با توجه به موارد زیر می توان مشکلاتی که دلیل بروز آن ها عوامل زیر است را کاهش داد .

  • استفاده از تجهیزات بیشتر از حد توان و عدم توجه به میزان بازدهی آنها
  • روشن ماندن دستگاه در زمان هایی که استفاده نمی شوند مانند چرخ گوشت صنعتی
  • پرسنل کنجکاو
  • پرسنل غیر فنی
  • عدم نظافت به موقع تجهیزات مانند فر پیتزا صندوقی
  • عدم توجه به دستورالعملها
  • بی توجهی به افت عملکرد دستگاه
  • عدم انجام سرویس های دوره ای
  • عدم توجه به جنس تجهیزات ( مانند استفاده از جرمگیر برای تمیز کردن تجهیزات استیل )
09126610672